Płyn hamulcowy

Występują trzy grupy surowców na bazie których wytwarzane są płyny hamulcowe:

  • na bazie glikolu
  • na bazie oleju mineralnego
  • na bazie silikonu

Płyn na bazie glikolu jest najbardziej popularny i wytwarzany od ponad 50 lat Płyn ten jest higroskopijny (wchłania wilgoć z zewnątrz), nie zamarza w ujemnych temperaturach. Woda zawarta w płynie powoduje korozję wewnątrz układu hamulcowego.

Płyn na bazie silikonu nie jest higroskopijny więc nie ma wad płynu na bazie glikolu. Stosowany głównie w armii USA. W Europie nie stosowany ze względu na dużo droższy układ hamulcowy (o szczególnej szczelności).

Płyn hamulcowy na bazie oleju mineralnego jest stosowany bardzo rzadko i tylko w samochodach które posiadają hydropneumatyczny układ zawieszenia.

DOT – (Departament of Transport) jest to Amerykańska norma, wg DOT obowiązują następujące klasy płynów :

  • na bazie glikolu DOT3, DOT4, DOT5,1
  • na bazie silikonu DOT5