Kilka porad dla miłośników caravaningu

Zbliża się okres wakacyjny i oczywiście czas na wypoczynek. Co raz większym zainteresowaniem cieszy się u nas caravaning. Jest to zapewne forma bardzo miłego wypoczynku, jednak wymaga od jego miłośników pewnego przygotowania oraz wiedzy.

Są sprawy o których należy pamiętać, takie jak np. czy pojazd którym będziemy ciągnąć przyczepę jest do tego „uprawniony”?.

W tym celu w dowodzie rejestracyjnym należy odczytać pozycje oznaczone jako O.1 oraz O.2 które oznaczają:

O.1 – maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem (w kg) którą możemy tym samochodem ciągnąć
O.2- maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca (w kg),

Kolejną rzeczą którą powinniśmy wiedzieć to czy prawo jazdy które posiadamy do tego nas uprawnia.

Najbardziej popularną kategorią prawa jazdy jest kat.B, która pozwala na prowadzenie:

1.pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t,       z wyjątkiem autobusu lub motocykla
2.pojazdem o którym mowa w pkt. 1 z przyczepą inną niż lekka o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5t
3.pojazdem, o którym mowa w pkt. 1, z przyczepą lekką o dopuszczalnej masie  całkowitej nie przekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5t

Przy czym należy pamiętać że przyczepa lekka to przyczepa do 750kg.

Żeby móc ciągnąć przyczepę należy zamontować specjalnie do tego przeznaczony hak. Dobór haka oraz montaż najlepiej zlecić solidnemu serwisowi, najlepiej autoryzowanemu dla danej marki pojazdu. Hak zamontowany do pojazdu musi posiadać certyfikat. Na tabliczce znamionowej haka musi być podany producent, data produkcji oraz tonaż. Jest to również weryfikowane na badaniu technicznym pojazdu.

Zaczepiając przyczepę do samochodu należy również pamiętać o dodatkowym zabezpieczeniu pomiędzy pojazdem holującym a przyczepą którym może być łańcuch lub linka.
Jeżeli wcześniej nie skontrolowaliśmy stanu technicznego przyczepy to musimy to zrobić przed wyjazdem.

Należy sprawdzić: ramę- czy nie ma pęknięć, odkształceń spowodowanych nadmiernym przeciążeniem, czy też innych uszkodzeń. Należy sprawdzić również stan ogumienia, piast, połączeń elektrycznych, oświetlenia, stan sanitariatów, wszystkich elastycznych połączeń-np. butla z gazem-kuchenka . Należy wykonać również odkażanie instalacji wodnej specjalnymi do tego celu preparatami. Wykonanie takiego przeglądu można zlecić w serwisie.

W czasie pakowania wszystko co się da należy umocować, żeby w przypadku np. gwałtownego hamowania rzeczy „luzem” nie zachowywały się jak pociski.
Ważne jest również prawidłowe rozłożenie ładunku z zachowanie zasady że rzeczy najcięższe umieszczamy z przodu.

Gdy już ze wszystkim uporaliśmy się to pamiętajmy, że dopuszczalna prędkość pojazdu z przyczepą nie zawsze jest prędkością bezpieczną a w szczególności przy silnych wiatrach bocznych!

Na koniec życzymy miłego wypoczynku wakacyjnego i wielu wrażeń!.