Opona nowa czy używana?

Po pewnym czasie eksploatacji samochodu stajemy przed koniecznością wymiany opon na nowe lub sezonowe. Często jest to związane z dużym lub bardzo dużym wydatkiem. Zależy to od rozmiaru opony, jej parametrów i producenta, a koszt wymiany kompletu opon może kosztować nas od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych.

Przy tak sporym wydatku szukamy alternatywy i trafiamy na ofertę sprzedaży opon używanych. Sprzedający zachwalają swoje opony prawie tak samo jak opony nowe. Jednak jak wiemy „prawie” stanowi różnicę, w tym przypadku bardzo dużą ponieważ w grę wchodzi nasze bezpieczeństwo a nawet życie.

Jeżeli nie mamy innego wyjścia i podjęliśmy decyzje o zakupie opon używanych, to najlepiej dokonać zakupu w firmie która specjalizuje się w dystrybucji tego towaru, jest znana na rynku, posiada doświadczonych pracowników wyposażonych w specjalistyczny sprzęt do oceny stanu opon oraz montażu.

Przy wyborze opon kierujemy się przede wszystkim zaleceniami producenta samochodu.

W każdej instrukcji obsługi podane są podstawowe parametry opon które mogą być używane w danym pojeździe, a w szczególności: rozmiar opon, nośność oraz prędkość maksymalna.

Po dokonaniu wyboru uwzględniającego powyższe parametry musimy dokonać wzrokowej oceny stanu technicznego opon.

Przede wszystkim opony nie powinny nosić żadnych śladów uszkodzeń mechanicznych, nacięć, pęknięć, wybrzuszeń czy widocznych śladów zdeformowania spowodowanych np. bardzo ostrym hamowaniem oraz co jest również bardzo ważne, nie powinny mieć więcej niż 5-6 lat.

Oczywiście ważnym elementem jest stan bieżnika. Opona powinna być zużyta równomiernie bez śladów tzw. ząbkowania lub innych uszkodzeń, jednak bieżnik opony nie powinien mieć mniej niż 3 mm w przypadku opony letniej i 4 mm w oponie zimowej.

Co prawda minimalna dopuszczalna wysokość bieżnika uregulowana jest przepisami prawa (Dz.U. nr 32 poz.262) które mówią, że bieżnik opony nie może mieć wysokości mniejszej niż 1,6 mm lub nie mniej niż wskaźnik pokazujący graniczne zużycie bieżnika, jednak jazda na tak zużytych oponach jest już bardzo ryzykowna.

Doświadczony pracownik serwisu opon jest w stanie określić czy opona posiada uszkodzenia kordu które grożą powstaniem wybrzuszeń a w konsekwencji „wystrzałem” opony, co już przy niewielkich prędkościach samochodu jest bardzo groźne w skutkach.

Po założeniu opony na obręcz, koło musi trafić na tzw. wyważarkę gdzie również można wychwycić różne wady opony np. czy po napompowaniu nie powstały wybrzuszenia czy też ocenić jak wygląda owal opony i czy nie ma tzw. „bicia”.

Ostatnim sprawdzianem dla opon jest jazda próbna. Jeżeli samochód zachowuje się prawidłowo, nie pojawiło się „ściąganie” pojazdu, drgania nadwozia czy też drgania kierownicy, to możemy być w miarę spokojni.

Jednak nadal musimy mieć świadomość, że jeździmy na oponach używanych których stan nie do końca jesteśmy w stanie określić, ponieważ nie wiemy w jakich warunkach były do tej pory eksploatowane.

Dlatego też osądźmy czy różnica w cenie, często niewielka, jest warta ryzyka.

Podobny artykuł: Jak czytać oznaczenia na oponach